Komentar slikovnice: Juha od bundeve

Komentar slikovnice: Juha od bundeve

Helen Cooper britanska je književnica čije su slikovnice prolistala djeca diljem svijeta. Osim najmlađih obožavatelja, njen opus oduševio je i književne kritičare te je ona za svoj rad višestruko nagrađena. Slikovnica koja se nas posebno dojmila i koju smo Vam stoga odlučili preporučiti jest „Juha od bundeve“.

U izvornom nazivu „Pumpkin Soup“ priča je o troje šumskih prijatelja koji usprkos svojim različitostima zajedno žive i surađuju. Priča je to o mačku, patku i vjeverici od kojih svatko na poseban način doprinosi kvaliteti njihova suživota. Njihova je glavna zajednička radinost kuhanje juhe od bundeve. Svatko od njih pri tome ima svoj zadatak. Ugodnu rutinu njihova života prekida nenadani zaplet u kojemu patak odluči zamijeniti vlastiti zadatak vjeveričinim. Vjeverica se s tim nikako ne slaže te nakon izbijanja svađe patak odluči otići. Njegovi prijatelji zabrinuto čekaju patkov povratak, ali on se dugo ne vraća …

Autorica vješto ilustrira osjećaje mačka i vjeverice koji počinju preispitivati svoju ljutnju na patka. Oni počinju osjećati krivnju i zabrinutost za patkovu dobrobit. Pokušavaju zamisliti kako se patak sada osjeća.

Ovakvo ilustriranje osjećaja omogućuje čitatelju da razumije i doživi emocionalne posljedice nerazumijevanja tuđih potreba te da se uživi u ulogu i osjećaje drugih što je jedan od preduvjeta za razvoj moralnog prosuđivanja (Težak, Čudina-Obradović, 1996).

Nakon neuspješne potrage za patkom glavni se junaci vraćaju u brlog gdje odluče napraviti ono što i inače rade, svoju čuvenu juhu od bundeve! Ali ovoga puta ta juha nije fina kao i inače. Ona je preslana jer „nije bilo patka da stavi soli baš onoliko koliko treba“. Mačak i vjeverica sada shvaćaju kako je patkova uloga, baš kao i njihova, jednako važna za ispunjavanje grupnog cilja, izradu slasne juhe od bundeve. Ovim preokretom u razmišljanju glavnih junaka, Cooper ukazuje na važnost uvažavanja individualnih razlika te promovira poticanje timskoga rada i suradnje.

Uskoro, nakon tužne i usamljene večere patak se ipak odluči vratiti kući. Vjeverica i mačak dočekuju ga raširenih ruku izražavajući svoje žaljenje za učinjenim. Autorica vješto skreće pozornost na važnost izražavanja vlastitih osjećaja prilikom komunikacije s drugima te pruža odličan primjer kako djeci tako i njihovim roditeljima.

Na samome kraju mačak i vjeverica dopuštaju patku da obavi željeni zadatak. Vjeverica odluči podnijeti žrtvu (prepustiti vlastiti zadatak miješenja patku) kako bi ostvarila patkovu dobrobit. Cooper domišljato prikazuje razvoj samokontrole kod vjeverice i mačka. Naime, oni odlučuju odgoditi vlastito zadovoljstvo te umjesto toga uživaju u pomisli da su učinili nešto dobro (Težak, Čudina-Obradović, 1996). Glavni junaci postepeno shvate kako je iznimno važno biti osjetljiv na potrebe drugih i biti spreman na kompromise.

Sretan završetak ove priče, obnovljeno prijateljstvo vjeverice, mačka i patka, predstavlja nagradu za vjevericu. Ona je uvažila potrebe svojih prijatelja i za to dobila nagradu, odnosno pozitivno potkrepljenje što povećava mogućnost da će ona to i naučiti te ponavljati kasnije u životu. Vjeverica predstavlja model dobroga ponašanja i njen postupak služi kao materijal za oponašanje.

Drugim riječima, ova slikovnica kao i ostali izvori socijalizacije, omogućuje učenje po modelu koje predstavlja jedan od preduvjeta za razvoj moralnog ponašanja kod djeteta (Težak, Čudina-Obradović, 1996). Čitajući ili slušajući ovu priču djeca mogu naučiti koja su to poželjna ponašanja i zašto je važno misliti na druge i biti empatičan.

I čiča miča – gotova je priča!

Ali to nije sve! Nakon čitanje slikovnice, mi smo odlučili oživiti likove i njihov brlog zamijeniti pozornicom. Tako je veseli trio posjetio mnogo djece i prenio važnu poruku o njegovanju prijateljstva. Vama preporučamo isto. Odvažite se i oživite glavne junake! Omogućite im da izađu iz korica knjige i postanu svakodnevni prijatelj Vas i vaše djece.

Do čitanja,
Martina Štrk

Popis literature:
Cooper, H. (2004) Juha od bundeve. Golden marketing – Tehnička knjiga.
Težak, D., Čudina-Obradović, M. (1993) Priče o dobru, priče o zlu. Školska knjiga.

Ostavi odgovor