Čitanje ili dijaloško čitanje i zašto
1. travnja 2021.
Autorica:
Tomislav Pavlović, mag. psihologije

Dijaloško čitanje jedna je od češćih i omiljenijih aktivnosti roditelja i mališana, koja se sastoji od zajedničkog čitanja roditelja i djeteta te različitih oblika raspravljanja o pročitanom tekstu (primjerice, postavljanje pitanja, traženje komentara, povezivanje sa svakodnevicom i sl.). Za razliku od uobičajenog čitanja koje podrazumijeva jednostranu (roditeljsku) aktivnost, dijaloško čitanje potiče obostranu aktivnost čime zapravo omogućava unos veće količine djetetu zanimljivog sadržaja u priču, kao i njegovo bolje razumijevanje sadržaja te lakše uživljavanje u čaroliju trenutka. No, je li tu kraj poželjnim posljedicama ove zajedničke aktivnosti?

Unatoč brojnosti različitih istraživačkih nacrta i interesnih mjera te priznavanju da dosta toga ovisi i o tome kako se dijaloško čitanje i izvodi, koliko su u danom trenu i roditelj i dijete voljni upustiti se u zajedničku avanturu te o kakvom (odnosno, koliko kvalitetnom) sadržaju se radi, dostupna znanstvena literatura uglavnom se slaže da dijaloško čitanje može imati povoljne posljedice za razvoj djeteta, kako zdravog, tako i rizičnog i djeteta s teškoćama u razvoju.

Vjerojatno najintuitivnija posljedica dijaloškog čitanja jest obogaćivanje djetetovog rječnika, gdje se dijaloško čitanje pokazalo blagotvornijim od tradicionalnog čitanja ili izostanka zajedničke aktivnosti općenito.

Pritom se ukazalo i na bolje razumijevanje teksta (receptivni vokabular) i bolje izražavanje djeteta (ekspresivni vokabular). Slično se pokazalo i kod skupine sastavljene od devetero djece predškolske dobi kojima su dijagnosticirani poremećaji iz autističnog spektra – iako nije došlo do povećanja broja spontanih dječjih komentara i pitanja, zabilježen je razvoj rječnika vezanog uz pročitane slikovnice te češće odgovaranje na pitanja roditelja. Također, na uzorku djece migranata pokazalo se da je dijaloško čitanje povezano s uspješnijim usvajanjem drugog jezika. Općenito, neurološka istraživanja djece predškolske dobi pokazala su da djeca kojoj se više čita imaju razvijenije moždane regije vezane uz obradu jezika i maštu, pri čemu bi, zbog aktivnosti koju potiče, također mogla pretpostaviti dominacija dijaloškog čitanja nad tradicionalnim. Tu je i gotovo sveprisutna „Teorija uma“ – sposobnost uživljavanja u druge likove. Iako je ona ograničena kod djece predškolske dobi, postoje i radovi koji ukazuju na njezinu povezanost s dijaloškim čitanjem, pri čemu se utvrdila povezanost dijaloškog čitanja sa sposobnošću djeteta da se uživi u ulogu druge osobe te doživi njezine emocije, ali i povezanost dijaloškog čitanja s djetetovim razumijevanjem i korištenjem „mentalnih“ pojmova – apstraktnih pojmova koji se uglavnom koriste za opis emocionalnih stanja. Uz već navedene, neke od uobičajenih posljedica dijaloškog čitanja su i pozitivniji stav djece prema čitanju općenito te kvalitetnija komunikacija između roditelja i djeteta.

Što bismo mogli zaključiti? Iako dijaloško čitanje nije jedina aktivnost roditelja i djeteta koja može dovesti do uspješnijeg razvoja djeteta, ukoliko se i roditelj uživi, dijaloško čitanje može otvoriti vrata fantastičnih svjetova i postati mentalna igra za oboje, čija su pravila, kao i potencijalni pozitivni ishodi, određeni isključivo granicama mašte njezinih sudionika.

Autor:

Poveznice za znatiželjne:

Moglo bi te zanimati

Prva pomoć kad dijete cendra

Prva pomoć kad dijete cendra

Cendranje, cviljenje, cmizdrenje… vjerujem da svi koji ste roditelji znate na koju frekvenciju djetetovog glasa mislimo. Cendranje nije isto što i...